Sen wolnofazowy

Odgrywa ważną rolę w uczeniu pojęciowym, angażującym koncentrację i pełną świadomość tego, co jest przedmiotem nauki – a więc w tym rodzaju uczenia się, z którym dzieci starsze mają do czynienia w szkole. I znowu, mózg zdaje się powtarzać nabyte w ciągu dnia informacje, tym razem podczas fazy snu wolnofalowego, i przenosić je do pamięci głębokiej. Dlatego też jest tak istotne „przespać się z tym”, czego się uczymy, gdyż nawet nieznaczna deprywacja snu wolnofalowego prowadzi do gorszego funkcjonowania pamięci. Niewykluczone też, że „przespanie się z czymś” pomaga w kreatywnym myśleniu i rozwiązywaniu problemów. Jan Born, niemiecki naukowiec zajmujący się snem, przeprowadził eksperyment, w którym studenci mieli wykonać kilka powtarzających się czynności. W zadaniu ukryty był pewien skrót pozwalający na znaczne uproszczenie drogi. Podczas pierwszej próby nikt go nie zauważył. Nie dostrzegła go również żadna osoba, która wykonywała to samo zadanie osiem godzin później. Z łatwością natomiast zauważyli go ci, którzy do ponownej próby przystąpili po ośmiu godzinach snu. Zdaniem Borna, kiedy powracamy do jakiegoś problemu, „przespawszy się z nim” najpierw, fakt, że informacje zostały przeniesione z jednej części mózgu do drugiej, czyni nas bardziej kreatywnymi. Być może dzieje się tak dlatego, że podczas snu informacje zostają uporządkowane, więc po obudzeniu spoglądamy na problem z nieco innej perspektywy. Przy dwóch różnych punktach widzenia łatwiej jest nam wpaść na właściwe rozwiązanie. Może geniusz Szekspira polegał także na tym, że poeta wiedział, kiedy uciąć sobie drzemkę.

Witaj na moim blogu! Jestem nauczycielką w Liceum, wiem jak ważna dla człowieka wchodzącego w dorosłość jest wiedza jaką posiada. Serwis poświęcony jest edukacji o rozwojowi. Jeśli podobają Ci się artykuły jakie tutaj zamieszczam to zapraszam do śledzenia serwisu na bieżąco!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)